Home Arta si educatie Ana Blandiana – descoperă viața și opera uneia dintre cele mai apreciate poete din România

Ana Blandiana – descoperă viața și opera uneia dintre cele mai apreciate poete din România

by GetLokal.ro

Ana Blandiana, născută în 1942 în România, este una dintre cele mai remarcabile personalități literare ale secolului al XX-lea și al XXI-lea. Scriitoare, poetă, eseistă și traducătoare de renume internațional, Ana Blandiana este cunoscută pentru contribuțiile sale semnificative la literatura română contemporană. Opera sa este marcată de o profunzime emoțională și o capacitate de introspecție remarcabilă, în care explorează teme variate, de la condiția umană și societatea contemporană la natura efemeră a existenței. A obținut numeroase premii literare prestigioase pentru creația sa și a rămas un nume de referință în literatura română și internațională.

Ana Blandiana – biografie

Ana Blandiana este o renumită scriitoare și poetă română, născută în 1942 în localitatea Timișel, județul Timiș.

De-a lungul carierei sale, Ana Blandiana a fost recunoscută pentru:

  • Creația literară prolifică: A scris poezii, eseuri, proză, și a adus contribuții semnificative la literatura română.
  • Activismul civic: A fost implicată în mișcarea de rezistență culturală și civică împotriva regimului comunist în perioada anilor ’80.
  • Fondarea Fundației Culturale Memoria: A înființat această organizație în 1993, care promovează valorile culturale și memoria istorică a României.
  • Premii literare prestigioase: A primit numeroase premii literare importante, inclusiv Premiul Herder și Premiul pentru Poezie al Academiei Române.
  • Contribuția la dezvoltarea poeziei românești: A fost una dintre figurile-cheie ale generației literare ’60 și a influențat profund literatura română contemporană.
  • Opera literară vastă: A publicat poezii remarcabile, precum „Arhitectura valurilor” și „Jurnal poetic,” dar și eseuri notabile, cum ar fi „Orizont și stil în poezia contemporană.”

Cele mai importante opere de Ana Blandiana

Poezii:

  • Arhitectura valurilor (1966) – Această colecție de poezii a reprezentat un moment de cotitură în poezia românească, aducând un stil modern și o exprimare profundă.
  • Jurnal poetic (1975) – Unul dintre cele mai apreciate volume de poezii ale Anei Blandiana, în care explorează teme personale și existențiale.

Eseuri:

  • Orizont și stil în poezia contemporană (1980) – Această carte de eseuri a oferit o perspectivă analitică asupra poeziei contemporane și a avut un impact semnificativ asupra criticii literare.
  • Despre poezie și istorie (2000) – Un alt volum de eseuri în care Ana Blandiana abordează relația dintre poezie și contextul istoric.

Proză:

  • Totul (2003) – Un roman semiautobiografic care explorează viața unei tinere scriitoare în contextul regimului comunist din România.
  • Frumoasa invizibilă (2011) – O carte de proză în care Ana Blandiana explorează teme complexe legate de artă, iubire și identitate.

Cele mai frumoase poezii de Elena Farago

Cele mai frumoase poezii de Elena Farago

Sursa foto

Copilărie


Din oglindă mă privea un trup firav
Cu claviatura coastelor distinctă,
Inima-apăsa pe clape grav
Şi-ncerca să-apară în oglindă.

N-am văzut-o niciodată, dar ştiam,
Ca-ntr-un joc de-a baba-oarba, că-i ascunsă
(Precum inima salcâmului din geam
Coşul pieptului de crengi o face frunză).

Mă-ntrebam de unde l-a-nvăţat şi dacă
E aievea cântu-i uniform,
Şi ca nu cumva în somn să tacă,
Mi-era frică seara să adorm.

Descântec de ploaie

Iubesc ploile, iubesc cu patimă ploile,
Înnebunitele ploi şi ploile calme,
Ploile feciorelnice şi ploile-dezlănţuite femei,
Ploile proaspete şi plictisitoarele ploi fără sfârşit,
Iubesc ploile, iubesc cu patimă ploile,
Îmi place să mă tăvălesc prin iarba lor albă, înaltă,
Îmi place să le rup firele şi să umblu cu ele în dinţi,
Să ameţească, privindu-mă astfel, bărbaţii.
Ştiu că-i urât să spui „Sunt cea mai frumoasă femeie”,
E urât şi poate nici nu e adevărat,
Dar lasă-mă atunci când plouă,
Numai atunci când plouă,
Să rostesc magica formulă „Sunt cea mai frumoasă femeie”.
Sunt cea mai frumoasă femeie pentru că plouă
Şi-mi stă bine cu franjurii ploii în păr,
Sunt cea mai frumoasă femeie pentru că-i vânt
Şi rochia se zbate disperată să-mi ascundă genunchii,
Sunt cea mai frumoasă femeie pentru că tu
Eşti departe plecat şi eu te aştept,
Şi tu ştii că te-aştept,
Sunt cea mai frumoasă femeie şi ştiu să aştept
Şi totuşi aştept.
E-n aer miros de dragoste viu,
Şi toţi trecătorii adulmecă ploaia să-i simtă mirosul,
Pe-o asemenea ploaie poţi să te-ndrăgosteşti fulgerător,
Toţi trecătorii sunt îndrăgostiţi,
Şi eu te aştept.
Doar tu ştii –
Iubesc ploile,
Iubesc cu patimă ploile, înnebunitele ploi şi ploile calme,
Ploile feciorelnice şi ploile-dezlănţuite femei…

Dans în ploaie

Lăsaţi ploaia să mă îmbrăţişeze de la tâmple până la glezne,
Iubiţii mei, priviţi dansul acesta nou, nou, nou,
Noaptea-şi ascunde ca pe-o patimă vântul în bezne,
Dansului meu i-e vântul ecou.

De frânghiile ploii mă caţăr, mă leg, mă apuc
Să fac legătura-ntre voi şi-ntre stele.
Ştiu, voi iubiţi părul meu grav şi năuc,
Vouă vă plac flăcările tâmplelor mele.

Priviţi până o să vi se atingă privirea de vânt
Braţele mele ca nişte fulgere vii, jucăuşe –
Ochii mei n-au cătat niciodată-n pământ,
Gleznele mele n-au purtat niciodată cătuşe!

Lăsaţi ploaia să mă îmbrăţişeze şi destrame-mă vântul,
lubiţi-mi liberul dans fluturat peste voi –
Genunchii mei n-au sărutat niciodată pământul,
Părul meu nu s-a zbătut niciodată-n noroi!

Ar trebui

Ar trebui să ne naştem bătrâni,
Să venim înţelepţi,
Să fim în stare de-a hotărî soarta noastră în lume,
Să ştim din răscrucea primară ce drumuri pornesc
Şi iresponsabil să fie doar dorul de-a merge.
Apoi să ne facem mai tineri, mai tineri, mergând,
Maturi şi puternici s-ajungem la poarta creaţiei,
Să trecem de ea şi-n iubire intrând adolescenţi,
Să fim copii la naşterea fiilor noştri.
Oricum ei ar fi atunci mai bătrâni decât noi,
Ne-ar învăţa să vorbim, ne-ar legăna să dormim,
Noi am dispărea tot mai mult, devenind tot mai mici,
Cât bobul de strugure, cât bobul de mazăre, cât bobul de grâu…

Se face noapte

Din oglindă mă privea un trup firav

Cu claviatura coastelor distinctă,

Inima-apăsa pe clape grav

Şi-ncerca să-apară în oglindă.

N-am văzut-o niciodată, dar ştiam,

Ca-ntr-un joc de-a baba-oarba, că-i ascunsă

(Precum inima salcâmului din geam

Coşul pieptului de crengi o face frunză).

Mă-ntrebam de unde l-a-nvăţat şi dacă

E aievea cântu-i uniform,

Şi ca nu cumva în somn să tacă,

Mi-era frică seara să adorm.

Poezii celebre de Ana Blandiana

Ştiu puritatea

Ştiu, puritatea nu rodeşte,

Fecioarele nu nasc copii,

E marea lege-a maculării

Tributul pentru a trăi.

Albaştri fluturi cresc omizi,

Cresc fructe florilor în jur,

Zăpada-i albă neatinsă

Pământul cald este impur.

Neprihănit eterul doarme,

Văzduhul viu e de microbi,

Poţi dacă vrei să nu te naşti,

Dar dacă eşti te şi îngropi.

E fericit cuvântu-n gând,

Rostit, urechea îl defăimă,

Spre care o să mă aplec

Din talgere – vis mut sau faimă?

Între tăcere şi păcat

Ce-o să aleg – cirezi sau lotuşi?

O, drama de-a muri de alb

Sau moartea de-a învinge totuşi…

Intoleranţă

Sunt slabă, probabil. Şi ochii mi-s slabi.

Nu deosebesc culorile intermediare.

Pentru că se lasă iubită de crabi

Mi-e scârbă de mare.

Nu trec de hotarul albastru un pas

De teamă că n-o să mai ştiu să mă-ntorc,

Ca viermele-n mătase m-am retras

Şi puritatea-n jurul meu o torc.

Vreau tonuri clare,

Vreau cuvinte clare,

Vreau muşchii vorbelor să-i simt cu palma,

Vreau să-nţeleg ce sunt, ce sunteţi,

Delimitând perfect de râs sudalma.

Vreau tonuri clare

Şi culori în stare pură,

Vreau să-nţeleg, să simt, să văd,

Prefer acestei fericiri ambigue

În totul clar îngrozitorul meu prăpăd.

Vreau tonuri clare,

Vreau să spun „fără-ndoială”,

Să nu mă îndoiesc cu toate c-aş avea răgaz,

Urăsc tranziţia, mi se pare trivială

Adolescenţa strălucind de coşuri pe obraz.

Sunt slabă? Ochii mei sunt slabi?

Voi fi ridicolă în continuare?

Pentru că se lasă iubită de crabi,

Mi-e scârbă de mare.

Carantină

Durerea nu e contagioasă,

Vă asigur, durerea nu se transmite,

Nici un nerv răsucit în trupul aproapelui meu

Nu produce în mine sfâşietoare atingeri.

Durerea nu e contagioasă, durerea

Singularizează mai atroce decât zidurile,

Nici o carantină nu izolează atât de perfect,

E banal ce spun – acesta e argumentul.

Doamne, câtă literatură conţinem!

Sentimentele – vă amintiţi? – le-am învăţat încă la şcoală.

În jurul patului celui ce moare ei plâng,

Dar nu se contaminează de moarte nici unul.

Fiţi liniştiţi, privegheaţi altruişti pe bolnavi.

Nu veţi lua durerea lor, fiţi fără teamă.

A murit. Vrea cineva să-l urmeze?

Numai bocete tradiţionale.

Eclipsă

Renunţ la milă greu ca la un viciu,

Cu milă sunt drogată de copil.

Alb înstelată de ridicol plâng

Lângă fricos, lângă învins, lângă umil.

Îi plâng pe proşti şi proştii mă înving,

Surâzători sub steaua mea sterilă.

De gingăşie tot mai mult mă-ntunec

Şi pier de umanism şi milă.

Înduioşate mâini întind să mângâi

Fiare gonind spre mine hămesite,

Şi-mi pare rău că n-o să mai sărut

Şi botul care mă ucide.

Nici n-am trăit spre-a nu jigni pe nimeni,

Mi-au prins în ţărnă rădăcini genunchii,

Şi-mi trece viaţa încercând să-mi cresc

La capetele aripilor unghii.

Torquato tasso

Veni din întuneric spre mine el, poetul,

Poetul de spaimă ratat.

Era foarte frumos. Ca la razele röntgen

I se vedea în trup poezia.

Poezia nescrisă de frică.

„Sunt nebun” – a rostit. De altfel ştiam

Lucrul acesta din prefeţele cărţilor,

Dar el îşi purta nebunia ca pe-o parolă

De intrare în noi, ca şi cum ar fi spus:

„Mă răscumpăr astfel

De lipsa-adevărului din poemele mele.

E preţul imens. Vin spre tine. Primeşte-mă!”

Dar eu am răspuns: Pleacă de-aici!

„Scriam la lumina de autodafeuri – îmi spuse –

Simţindu-mi pe trup

Cămaşa păroasă care se-aprinde uşor.

Odaia mea avea ochi de călugări ferestre

Şi-n loc de uşi, lipite una de alta, urechile lor

Şi şoarecii ieşind din borte erau călugări,

Şi noaptea păsări uriaşe-n sutane-mi cântau.

Tu trebuie să înţelegi…” Şi cu degetu-ntins

Îmi arată în trupul meu poezia,

Poezia nescrisă…

Dar eu am ţipat: Pleacă de-aici!

Ana Blandiana – poezii profunde

Ana Blandiana – poezii profunde

Sursa foto

Cuminţenia pământului

E mare, greu de urnit şi răbdătoare,

Dac-o loveşti durerile sunt simţite dar tac,

E mare, de-aceea poate să stea nemişcată,

Poate să vorbească doar o dată sau de două ori într-un veac.

Ştim că există, trupul ei mare

Ştim că ne sprijină dacă-am greşi,

Ştim că nu poate să moară, că lângă sânii ei

Putem să ne-ntoarcem copii.

Şi-atunci când aerul se va face cald şi mătăsos între noi,

Când nu ne vom teme unii de alţii, de vânt,

Vom şti că vorbeşte Cuminţenia pământului,

Cuminţenia acestui pământ.

Fii înţelept

Nu te speria de gesturile mele,

Tu cel care mă vezi,

Oricât de aprigă mi-ar fi mişcarea.

Fii înţelept şi bucură-te.

Eu sunt asemenea elicei avionului,

Neputincioasă până-i poţi vedea rotirea –

Ucigător este doar locul paşnic unde

Elicea avionului se-nvârte invizibilă.

Tu teme-te numai de spaţiu-n care

Îţi pare cum că nu exist, şi plângi

Numai în vântul transparent care m-ascunde.

Autopastel

De mulţumirea lumii cu mâhnire

Mi-s ochii mai uscaţi şi paşii mai înceţi,

Şi orice gest se-opreşte la pornire,

Şi hergheliile îmi mor buimace pe pereţi.

Oh, nechezatul lor să nu scâncească

În râsul lumii prea copilăros,

Să nu lucească prea riscanta-mi sanie

Alunecând de viaţă mai în jos.

Verzi herghelii născute pe murii mei degeaba,

Degeaba peste mine uriaşele ninsori,

De mulţumirea lumii cu mâhnire

Mă refugiez în urşi îngrozitori.

Cele mai citite articole

Dar sunt şi urşii mei la fel de laşi

Şi mă preling cu zâmbet în prăpăd.

Când cu mâhnire mulţumirea lumii

Din blana ursului o văd.

Sunt ursul eu, spre mulţumirea lumii,

Şi fotograful lângă urs tot eu.

Nu muşc, dar pot să muşc, nu muşc

Şi mă fotografiez mereu.

Am crescut?

Am crescut? Suntem oameni maturi?

Câte mii de nuanţe putrezesc o culoare…

Dragi şi ridicole, departe sunt zilele

Când lumea o-mpărţeam în buni şi răi.

Am devenit puternici scăldându-ne-n derută

Precum în apa Stixului Ahil,

Dar de călcâiul vulnerabil încă

Atârnă soarta universului întreg.

E totul grav. Şi înţelegem totul.

De-acum va trece timpul neschimbat.

Ne dă de gol adolescenţi doar lipsa

Înţeleptei spaime de moarte.

Dintr-un sat

Fiecare venim dintr-un sat –

Unii direct, alţii trecând prin părinţi,

Unii direct, purtători de eresuri şi basme,

Fericiţii putând să se-ntoarcă oricând.

Alţii, trecând prin părinţi, rătăciţi

Pe crengile sângelui depărtate, subţiri,

În loc de păşuni, şi seminţe, şi cai cunoscând

Alcoolul cuvântului extras din acestea.

Vreau drumul părinţilor mei să-l întorc,

Vreau satul cu sunetul lacrimei mele,

Poteca din holde ştiută din somn

Şi reintrarea vorbelor în lucruri.

Să intru-n cimitirul cu crucile căzute

Şi cunoscându-mi paşii asemenea cu-ai lor,

Să se-ncâlcească-n rădăcini străbunii

Bolborosind cuvinte de patimă în somn.

Dar n-are cine-mi spune de unde vin. Doar seara

Când trec pe bulevarde îmi simt apropiaţi

Portarii metafizici lângă intrări de blocuri

Precum la porţi, pe laviţi, într-un sat.

Amân mereu

Amân mereu să trec precum în moarte-n cuvinte,

Dar ca în moarte am certitudinea că voi intra,

Dusă cu sila, plângând după ceea ce las,

Încercând să mă-ntorc de la fiece vamă-a văzduhului.

O, de-aş avea riscanta credinţă a dacilor

Nerăbdători să pătrundă în bucurie prin moarte, atunci

Străluminată, cu fruntea aproape statuie,

M-aş pierde zâmbind pentru fericirea cuvintelor.

O, de-aş avea riscanta credinţă a dacilor,

Orice secundă să simt că-mi înapoiază milenii,

O, de-aş avea absurda credinţă a dacilor,

Cei înşelaţi atât de crunt după moarte…

Poezii pentru copii de Ana Blandiana

Cine poate ști?

Cine poate şti

De unde vine vara

Şi încotro se duce

Cântând

Caravana ei verde şi aurie?

Unii zic c-ar veni

Din pământ,

Că-şi trage povara,

Fierbinte şi dulce,

Din bostănărie,

Că se naşte în pepenii verzi,

În miezul lor

Strălucitor

Ca un palat

Luminat

De rubine,

Cu pereţi

De porfir şi nestemate

Şi cu pardoseala purpurie.

Tot ce se poate,

Dar mie

Mi-a spus o fetiţă cuminte

Că-şi aduce aminte

Cum vara vine din copilărie,

Şi cum,

În miros de lapte, de fân şi de fum,

Alunecă de-aici,

Trasă de fluturi, de buburuze şi de furnici,

Înspre bunici.

O furnică poetă

În timp ce scriu

Pe tocul meu

Se urcă o furnică.

Ştie şi ştiu

Că n-are de ce

Să-i fie frică.

Nici s-o alung,

Nici s-o omor,

Nu-mi stă în fire.

O singură nenorocire:

Fără s-o observ, din greşeală,

S-o moi cu peniţa în cerneală

Şi să devină singura furnică albastră

De pe planeta noastră.

Ba, dacă bea din cerneală un pic,

Nu se mai poate face nimic:

Devine singura furnică poetă

De pe planetă.

Şi atunci, trebuie să facă cerere

Şi reclamaţie

Să fie primită (de greiere!)

În uniunea de creaţie.

Oare cum or fi florile

Oare cum or fi florile

Când nu se uită nimeni la ele

Şi se dezbracă pe furiş

Până la piele?

Cum or fi arătând romaniţele

Când îşi dau jos rochiţele

Lor albe cu centura aurie,

Pe care toată lumea le ştie?

Cum or fi oare stânjeneii

Când îşi leapădă cămăşuţele şi ciorăpeii

Albaştri ca zarea fără nici un pic de gri,

Pe care îi poartă şi noapte şi zi?

Şi cum pot să fie crăiţele

Când îşi leagănă fustiţele

Încreţite, cu horbote şi cu dantele,

Ca să se minuneze lumea de ele?

Şi cârciumăresele cum or fi

Fără catrinţele lor roşii şi portocalii,

Fără iile lor strânse-n brâuri

Cu-arnici, cu alesături şi râuri?

Şi, mai ales, trandafirii cum arată, oare,

Fără costumele lor atât de elegante,

Încât par să fie croite pentru o serbare

La care părinţii se maschează-n plante?

Tare-aş mai vrea să se întâmple odată,

Într-o singură clipă, fără sfială,

Să pot zări, pe furiş, cum arată

Florile în pielea goală.

Concursul de zbor

În livada mea de pruni

Concursul de zbor era fixat pe luni.

Dar, încă de duminică, întreaga livadă

Este emoţionată.

Toate prunele coapte tare

Se lăudau că ştiu să zboare,

Şi deodată nu sânt zece

Care au curajul să-ncerce,

Aşa încât concursul se amână

Cu o săptămână.

Sper să nu se-ntâmple ca acum un deceniu,

Când n-am putut să acord nici un premiu,

Pentru că nici una dintre prunele intrate-n concurs

Nu ştia să zboare în sus.

Porneau prin aer în mare grabă,

Dar se opreau în iarbă.

Recunosc – zburau foarte frumos,

Dar numai în jos.

Ceea ce, se spunea în regulament,

Nu era suficient.

Drept care prunii, supăraţi de moarte,

Au jurat să facă alte prune mai talentate.

Sunt sigură că voi găsi printre ei

Demni de premiul unu, doi şi trei.

Ba, dacă vor fi foarte bune,

O să decernez şi o menţiune.

Aşa că, stimate prune şi stimaţi pruni,

Vă urez succes pentru luni.

Cele mai importante momente literare din viața poetei Ana Blandiana

Cele mai importante momente literare din viața poetei Ana Blandiana

Sursa foto

Ana Blandiana, ca poetă și scriitoare remarcabilă, a avut numeroase momente semnificative în viața sa literară. Iată câteva dintre cele mai importante:

  • Debutul literar: Ana Blandiana și-a început cariera literară în adolescență, când a publicat primele sale poezii în reviste literare. De-a lungul decadelor, și-a dezvoltat și și-a rafinat stilul poetic.
  • Participarea la cenacluri literare: În anii ’60, Ana Blandiana s-a alăturat cenaclului literar „Amfiteatru,” unde a intrat în contact cu alți tineri scriitori și poeți talentați, precum Nichita Stănescu și Marin Sorescu. Această perioadă a fost formativă pentru dezvoltarea ei ca scriitoare.
  • Cenzura și opoziția față de regimul comunist: Ana Blandiana a fost una dintre vocile literare cele mai critice față de regimul comunist din România. Ea a scris poezii și eseuri care au contestat cenzura și au promovat libertatea de exprimare. Acest angajament a avut un impact semnificativ asupra literaturii și a implicat riscuri personale.
  • Publicarea colecțiilor de poezii: Lucrările sale literare celebre, precum „Arhitectura valurilor” și „Jurnal poetic,” au fost publicate și au primit recunoaștere critică, consolidându-i reputația ca poetă de seamă.
  • Fondarea Fundației Culturale Memoria: După Revoluția din 1989, Ana Blandiana a fondat Fundația Culturale Memoria, care a avut un rol important în promovarea valorilor culturale și memoria istorică a României.
  • Premii literare și recunoaștere internațională: Ana Blandiana a fost distinsă cu numeroase premii literare, precum Premiul Herder și Premiul pentru Poezie al Academiei Române, ceea ce a consolidat poziția sa în literatura română și internațională.

Ana Blandiana rămâne una dintre cele mai remarcabile și influente figuri literare din literatura română contemporană. Cariera sa literară și activitatea sa culturală și civică au avut un impact profund asupra societății românești și au contribuit la consolidarea libertății de exprimare și a valorilor democratice în România post-comunistă. 

Opera sa poetică, bogată în simbolism și introspecție, continuă să inspire cititorii cu profunzimea sa emoțională și abilitatea sa de a comunica complexitatea umană. Ana Blandiana rămâne nu doar o poetă de seamă, ci și un simbol al curajului și devotamentului față de literatură și principii morale în fața opresiunii politice.

Cele mai citite articole

You may also like